fbpx

12 tips til at arbejde hjemme i COVID-19 krisen

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

Med spredningen af COVID-19 sender mange virksomheder medarbejdere hjem for at arbejde hjemme. Som en virksomhed, der er meget ramt af COVID-19, deler vi ud af vores tip til opretholdelse af din mentale sundhed, mens vi tilpasser os til dette nye liv.

Dette er et langt indlæg, men jeg håber, det giver dig lidt hjælp og støtte i de kommende dage.

Det er ok at have det dårligt

Moderne virksomheder elsker at gribe rundt om åbne kontorplaner, og de har bestemt deres faldgruber. Men at skifte til en fuldstændig fjernindstilling er et stort skift, og det er ok at føle sig utilpas. Selv de af os (selv inkluderet), der foretrækker at arbejde fleksibelt, vil føle en forskel. Vi tager det for givet det, at være omkring mennesker giver os, selvom disse mennesker farer rundt i baggrunden og ikke interagerer med os.

Skift til hjemmearbejdspladsen kan få dig til at føle dig distraheret, ængstelig eller ufokuseret, og du ved måske ikke hvorfor. At være alene hele dagen, selv med kolleger i et chatvindue, kan få dig til at føle dig isoleret og hyperfokuseret på negative tanker. Det er let at få spiralen i tonen fra en enkelt chatbesked.

Og det er før man anerkender, at dette er usædvanlige og stressende omstændigheder. Du arbejder hjemme på grund af en truende pandemi. Det er muligt, at din ægtefælle eller barn også blev sendt hjem, så der er ny og anderledes situation omkring dig. Der er en masse usikkerhed og pludselige ændringer i dit liv.

Den vigtigste take-away fra denne guide, den ene ting, du har brug for at absorbere, er denne: Hvis du har det dårligt, skal du igen oprette forbindelse til verden. Du befinder dig nu i et isoleret miljø, og den nemmeste måde at kortslutte følelser af stress og uro er at løsrive sig fra dit kontorliv og oprette forbindelse igen med den større verden uden for det.

Normalt ville mit vigtigste forslag være at gå et sted folk er, og have en enkelt interaktion. Gå eksempelvis til en café og købe en drink. Chat med kassen. Hils til en nabo. Disse små interaktioner nulstiller din hjernes trusselmåler og hjælper jorden med dig.

Da vi imidlertid er i en tid med social afstand, skal du begrænse interaktion mellem personer. Derfor kan du i stedet prøve at gå en tur og bare observere mennesker omkring dig. Bemærk folk i parken eller bygningsmandskaber, der arbejder. Du kan også tage en pause for at se folk fra dit vindue og lade noget sol på dit ansigt – især i disse dage med fuldstændig solskin! Hvis du ikke ønsker at gå ud, kan du oprette forbindelse igen ved at finde noget, der sker online uden for dit job. Vi lever i en verden af digitalisering, hvor mennesker mødes og deler på nette. Brug derfor tiden på at lyt til podcasts eller find vloggere. Det er en menneskelig begivenhed, der forbinder dig igen med verden.

Livet på et kontor er noget andet. Du tager pauser, chatter med kolleger og spiser frokost i et miljø, der omhyggeligt er plejet af et team af kontorledere, koordinatorer, cateringfirmaer og rengøringspersonale.

Og nu skal du selv genskabe den rytme…

Kom i tøjet

Denne vises på de fleste blogs, og den er en vigtig. Skift til “arbejdstøj” hjælper med at sætte dig ind i et “arbejds” tankegang, men vigtigere er, at det tager dig ud af en “hvile”. Jeg er ikke i tvivl om, at du stadig kan fungere i dine pyjamas, men der er mentale hits at tilbringe hele dagen i det samme tøj, som du havde i sengen. Selv et blik på dit uvorne selv i spejlet har en effekt.

Så tag noget arbejdstøj på. De behøver ikke være de bedste tøj, bare ikke dine pyjamas. Kast på nogle jeans og en bh. Noget, jeg har fundet, er, at jeg bliver koldere derhjemme, sandsynligvis på grund af manglende bevægelse og mennesker omkring mig. Så jeg har jeans, men lægger også et tæppe på skødet og går i hjemmesko. Du kan muligvis også finde ud af, at du har brug for at klæde dig varmere.

Bliv ved med at pendle

Hvis du normalt pendler til kontoret, betyder det, at du er vant til at gå ud, være omkring mennesker og udføre en vis mængde fysisk aktivitet, før du starter arbejdsdagen. At arbejde hjemme betyder, at du ikke længere har den rutine. Men du kan genskabe det.

Start din dag med en cykeltur. Tag din hund en tur. Gå til bageriet og tag en kaffe til morgenmaden. Så kom tilbage til dit skrivebord og start dagen. Du kan også genskabe pendlerhjemmet ved at tage en gåtur efter arbejdet for at dekomprimere. Denne ramp-up og ramp-down periode er god til både at få dig til et arbejdsmiljø og hjælpe dig med at genoprette forbindelse med omverdenen.

Adskil dit skrivebord

Du har sandsynligvis allerede hørt det, men at have et separat skrivebord er vigtigt. Du skal kunne signalere et skift.

Hvis du ikke har plads til et separat skrivebord, skal du gøre noget for at signalere skiftet. Opsæt et lille kontor ved dit køkkenbord med et firmalogokrus, indrammet foto af din familie, endda en gammel fasttelefon som et symbol på “kontoret.” Når det er tid til middag, skal du ikke flå det til siden. Læg det væk og tag det ud om morgenen.

Vi gør dette for at adskille tid og områder i vores sind. Hvis du nogensinde har haft vanskeligheder med at sove, har du sandsynligvis hørt rådene om kun at bruge din seng til at sove og sex. Det samme princip er her. Hav et udpeget arbejdsområde, så du kan afbryde forbindelsen i slutningen af dagen.

Vær opmærksom på ergonomi. Hvis du er vant til et pænt stående skrivebord og mekanisk tastatur, og du nu har en bærbar computer og et IKEA-bord, vil din krop lide under det. Ignorer ikke smerten. Fortæl din manager, og prøv at finde ud af en spilplan, der giver dig den installation, du har brug for. Stræk regelmæssigt og hold øje med din holdning.

Hold dit arbejdsområde rent

Dit store åbne kontor har et team af rengøringsassistenter og administratorer, der passer på det. Du går gennem konferencelokaler, loungeområder og spisestuer uden bunker med skrald i din perifere vision. Hjemme er det bare dig. Og et rodet arbejdsområde vil påvirke din produktivitet og mentale sundhed.

Når jeg siger arbejdsområde, mener jeg ikke bare dit skrivebord. Dit arbejdsområde er nu ethvert område, du måtte komme ind i hele din arbejdsdag: badeværelset, stuen, køkkenet osv. Jeg opfordrer dig kraftigt til at holde dem ryddelige, fordi rod der vil veje dig ned på måder, du måske ikke er klar over.

Hold dit arbejdsområde ryddigt, hold bordplader og overflader rene, og åbn gardinerne for at få mere lys.

Et sekundært arbejdsområde

Tænk på, hvordan du normalt fungerer på din virksomheds kontor. Bliver du ved dit skrivebord hele dagen? Eller flytter du til andre områder, såsom mødelokaler eller sofaer? Genopret om muligt disse områder derhjemme. Gå til sofaen for et opkald eller tag et møde udenfor, hvis du har et udvendigt rum. Du flytter meget mere på et kontor, end du måske er klar over, og at ændre områder giver dig en fysisk og mental pause.

Dette er også nyttigt i hjem med mere end én person, der arbejder hjemme. Du kan udveksle hvem der arbejder hvor, baseret på hvem der har et møde hvornår. Ja, du kan have modstridende møder, og det er noget, du bliver nødt til at finde ud af med hinanden og dine teams.

Dette kan synes at være i modstrid med “adskil dit skrivebord” -råd, hvorfor jeg fokuserer på møder her. At ringe på balkonen er anderledes end kodning i sengen. Har jeg et kort opkald i telefonen, går jeg altid ud. Det er rart at få en pause og iøvrigt virkelig sundt med frisk luft.

Lager af snacks og drikkevarer

Dit kontor har sandsynligvis snacks, og du spiser dem sandsynligvis. Du kan måske ikke være i stand til at finde (eller have råd til) den smarte energibar i ugen, men du kan fylde på med mix, granola barer, grøntsager & humus og poser med popcorn. Tænk på, når du normalt tager en snack … er det lige efter et møde? Bringer din kollega dig noget efter deres ugentlige personalemøde? Dette er vigtige dele af din daglige rytme, og du er nødt til at bevare dem.

Dit kontor har sandsynligvis også en drikkevarestation til kaffe, te, soda og andre drikkevarer. Tænk over, hvad du drikker, og hvornår og prøv at genskabe det. Jeg har en kaffe station derhjemme komplet med vand kedel, kaffe og dejlige kaffekopper. Dette er et af de steder, hvor arbejde hjemmefra betyder, at du får at nyde lidt luksus! Brug dit yndlingskrus. Brug femten minutter på at nippe til din kaffe og kig ud i køkkenvinduet. At holde en varm drik er en beroligende teknik, der kan tilføre ny stress.

Spis frokost

Tager du normalt en frokostpause? Tag en derhjemme. Ja, gerne en hel time. Din krop og sind har brug for en pause fra arbejdet.

Og nej, du kan ikke bare spise skrald. Du skal også passe på ernæring nu. Tænk igen på, hvad du normalt spiser til frokost på kontoret, og prøv at gentage det derhjemme. Du kan sandsynligvis ikke genskabe den lækre karry lige nu, men du kan lave en salat eller en sandwich. YouTube er fuld af hurtige og sunde måltidsidéer … hvorfor ikke se dem i din frokostpause?

Gå af sociale medier

Jeg er ikke din arbejdsgiver. Jeg er ligeglad med din produktivitet. Men nu når du arbejder hjemmefra, vil du føle dig mere isoleret og ængstelig. Og at rulle gennem en uendelig tidslinje med nyhedsopdateringer og triste historier vil ikke gøre det lettere. Du bliver distraheret fra dit livs virkelighed (du arbejder hjemmefra, gør dig til medlem af en af de sikreste grupper i dette udbrud) og har svært ved at koncentrere dig om det, der er foran dig.

Jeg gør det selv… Men!

Så gå af sociale medier i løbet af dagen. Eller, hvis du bruger tankeløs scrolling, som en mental pause, skal du smide på nogle filtre eller ændre, hvem du følger. Jeg følger en masse grafiske designere og finder, at det bringer en meget tiltrængt balance i mit foder, til fagligt indhold.

Forbedr din videoopsætning

Et af hovedtemaerne i denne vejledning (hvis du ikke har gennemskuet det) er, at menneskelig kontakt er vigtig. En af måderne til at blødgøre dine følelser af isolering, når du arbejder hjemmefra, er at have en ordentlig videoopsætning.

En ordentlig videoopsætning er en, hvor dit ansigt er synligt, hvilket betyder, at det er inden for rammerne og godt oplyst. Dit ansigt skal være i centrum, og din vinkel skal vise dine skuldre op til et par centimeter over dit hoved. Folk skal være i stand til at se både dine øjne og din mund. Hvis dit arbejdsområde er mørkt, skal du pege en skrivebordslampe på væggen bag din skærm for at sprænge lys i dit ansigt.

Jeg ved, at du ikke vil have et kamera rettet mod dit ansigt. Ingen kan lide det. Men alle sætter pris på at se andres ansigter, hjælpe med at samle kropssprog og skabe forbindelse. Vis dit ansigt. Nogle software, som Zoom, har muligheden for at deaktivere din egen visning, så du ikke behøver at se på dit ansigt, når du snakker.

Lav sociale rum

At genskabe sociale rum, mens jeg arbejder hjemmefra, er efter min mening skiftets sværeste udfordring. Du går fra at have spontane interaktioner på snackstationen til at skulle planlægge inaktiv chit-chat. Jeg vil være ærlig, det genskabes ikke perfekt.

Noget, som jeg ser, at folk kæmper med, er at planlægge tid til ustrukturerede samtaler. Hvis det ikke er et møde eller noget med en dagsorden, føler de sig skyldige i at sætte det på andres kalender. Men gæt hvad? Du havde allerede disse samtaler. Du brugte allerede den tid. Virksomheden nød godt af denne krydsbestøvning.

Tænk på de tilfældige samtaler, du har i løbet af ugen, og planlæg dem. Selv 15 minutter vil skabe værdi. Planlæg generel chattid med dit team, som en kaffepause om eftermiddagen.

Udluftning er vigtigere end aldrig før

Når du går rundt på kontoret, er det ofte i større byggerier med endnu større ventilationsanlsæg- men nu arbejder de fleste af os altså på færre kvadratmeter – uden ventilation.

Udluftning er med til at skabe et godt indeklima og det gode indeklima øger din koncentrationsevne. Hvis du ikke er alene derhjemme, er det endnu vigtigere at lufte ud – faktisk mere end aldrig før.

Udluftning minimerer nemlig risikoen for sygdomssmitte! Så luft godt ud – og få frisk luft til at lære.

Her hos SUND FORLUFT har vi blandt andet lavet en alarm til kontorer og arbejdsmiljøer, som fortæller dig hvornår det er på tide at lufte ud. Start med den derhjemme og tag den med på kontoret, når denne tid er ovre.

Stop med at arbejde

Når arbejdsdagen er forbi, er den forbi. Du skylder dig selv og dine holdkammerater at gå væk for natten. Fortæl dit team, at du logger på, og udfør nogle af de fysiske rutiner, vi allerede har diskuteret: forlade dit hjemmekontor eller rydde dit arbejdsområde, gå en tur til din “pendle”, og sæt dine meddelelser stille.

Selvom du bare skifter fra en arbejdsskærm til en personlig, betyder det skift noget. Du skal lukke din arbejdshjerne, så du kan dekomprimere. Nu er det tid til at oprette forbindelse igen med omverdenen og få en god nats søvn.

Husk: dette er ikke normalt

Ekstern levetid er ikke for alle, og du kan måske finde dig selv i at sværge det helt efter denne tid. Men husk: dette er ikke normalt.

Overvåg først og fremmest din generelle mentale sundhed og foretage justeringer efter behov. Vær god mod dig selv og andre.

Vi er i dette sammen.

Hvordan har I indrettet jeres hjemmekontor? Kommenter herunder, send en mail, eller del det på instagram og tag billedet med #sundforluft.

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

Tag jeres sundhed seriøst

Flere kontorer, kommuner og folkeskoler sidder fast i deres dårlige indeklima og forløser aldrig deres fulde potentiale.

Tag ansvar for indeklimaet og kontakt os for en uforpligtende snak – og se, hvad I har til gode

Luk menu
×
×

Kurv